PÇ1 |
İnsan vücudunun anatomik ve fizyolojik yapısını ve birbirleri ile olan ilişkilerini bilmek. |
PÇ2 |
Beslenme profilinin genetik ve genetik olmayan hastalıklar üzerine etkisini bilmek. |
PÇ3 |
Mikroorganizmaların özelliklerini, beslenme ile olan ilişkilerini ve besin ögeleri ile olan etkileşimlerini bilmek, bu süreçte alınacak önlemleri yönetebilmek. |
PÇ4 |
Besinlerin üretilmesinden insan vücudunda kullanılmasına kadar geçirdiği tüm aşamalarda insan ile besinler arasındaki etkileşimleri bilmek. |
PÇ5 |
Bireylerin beslenme tercihlerine ve almaları gereken kalori miktarlarına göre beslenme programı hazırlamak. |
PÇ6 |
|
PÇ7 |
Kardiyovasküler, gastrointestinal, endokrin ile ilişkin hastalıklara özel beslenme ilkelerini uygulayabilmek ve bunlara uygun diyet hazırlamak. |
PÇ8 |
Biyolojik ve kültürel evrim kavramlarını, tarihsel gelişimlerini bilen, Bedensel büyüme gelişme hakkında bilgi sahibi olan, beslenme ve sağlık sorunları arasındaki ilişkileri tanımlamak. |
PÇ9 |
Besin ögelerinin işlevleri, vücutta kullanım alanları, eksiklik ve fazlalıklarında görülmesi muhtemel hastalıklar ve bunlara uygulanan beslenme tedavilerini uygulayabilmek. |
PÇ10 |
Besin satın alma, depolama, hazırlama, pişirme ve servis esnasında uyulması gereken kural ve gerekliliklerin bilincinde olmak |
PÇ11 |
Farklı sosyal ve yaş gruplarının ev dışında, ihtiyaçlarına yönelik beslenme programı hazırlayarak toplu beslenme sistemleri uygulamalarını bilmek. |
PÇ12 |
Toplumun beslenme durumunun saptanması, beslenme durumuna yönelik eksikliklerin giderilmesi, iyileştirilmesi ve toplumun genel sağlık durumunun sürdürülmek. |
PÇ13 |
|
PÇ14 |
|
PÇ15 |
|
PÇ16 |
|
PÇ17 |
|
Program Yeterlilikleri (İngilizce)
PÇ1 |
To know the anatomical and physiological structure of human body and their relations with each other. |
PÇ2 |
To know the effect of nutritional profile on genetic and non-genetic diseases. |
PÇ3 |
To know the properties of microorganisms, their relationships with nutrition and their interactions with nutrients, and to manage the precautions to be taken in this process. |
PÇ4 |
To know the interactions between food and human beings at all stages of their life from the production of food to the use in the human body. |
PÇ5 |
To prepare a nutrition program according to the dietary preferences of the individuals and the amount of calories they need to take. |
PÇ6 |
To prepare nutrition education and plan for the basic characteristics of pregnant, lactating, adult female / male, adolescent, elderly, child, preschool child, school child, infant etc groups. |
PÇ7 |
To be able to apply nutritional principles specific to cardiovascular, gastrointestinal, endocrine and related diseases and prepare appropriate diets. |
PÇ8 |
To know the concepts of biological and cultural evolution, historical developments, to define the relationship between nutrition and health problems, who have knowledge about physical growth and development. |
PÇ9 |
To be able to apply nutritional therapies applied to the functions of nutrients, their use in the body, possible diseases that may be seen in deficiency and excess. |
PÇ10 |
Be aware of the rules and requirements to be obeyed during the purchase, storage, preparation, cooking and serving of food. |
PÇ11 |
To know the applications of mass feeding systems by preparing nutrition programs for different needs of social and age groups outside the home. |
PÇ12 |
Determination of the nutritional status of the society, elimination of deficiencies related to the nutritional status, improvement and general health status of the society to be maintained. |
PÇ13 |
To know the process of scientific knowledge and data collection, the basic forms and properties of scientific information, and how to access appropriate data sources. |
PÇ14 |
To prepare an nutrition plan for the integration of nutrition and physical activity and the physiological characteristics of physically active individuals and for their energy needs. |
PÇ15 |
Learning and adpoting to vocational ethics, nutrition and diet practice, to work with other health sectors. |
PÇ16 |
To learn nutrient-drug interactions and their uses, biochemical structures of nutrients and nutritional compounds. |
PÇ17 |
|